De
man die 2,5 jaar dood lag
Een man ligt twee
en half jaar dood in zijn huis voor hij gevonden wordt. Vijftien
met zendertjes uitgeruste otters vechten om hun voortbestaan.
Op station Lelylaan legt de bende van Hamidou het af tegen in
Israel getrainde freefighters. Streng gelovige moslims tarten
Martin Gaus met hun hondenfobie. Een West-friese bibliothecaresse
bindt de strijd aan met de streekroman. En: het rijke leven in
de armste wijk van Nederland.
In het laatste decennium
is ons land onder invloed van immigratie, mondialisering en technologie
ingrijpend veranderd. In zijn spraakmakende reportages gaat Joris
van Casteren op zoek naar wat zich veelal aan het oog van de journalistiek
onttrekt: de kleine Hollandse geschiedenissen, vaak hilarisch,
soms tragisch, die te zamen een onthullend beeld opleveren van
het nieuwe Nederland. Het zijn verhalen van hooggestemde verwachtingen
en trieste resultaten, van de beste bedoelingen en jammerlijke
mislukkingen.
Met een scherp oog
voor het menselijke detail schetst Van Casteren een even ontnuchterend
als ontroerend beeld van een land waarin mensen manmoedig proberen
overeind te blijven tussen verleden en toekomst.
Reacties op In
de schaduw van Parnassus:
-
'Prachtige, ironisch-poesche
verslagen, een Hunter S. Thompson waardig.' - A.F.Th. van der
Heijden in zijn toespraak bij de doop van het boek
-
'De man die 2 1/2
jaar dood lag is een onweerstaanbaar liefdevol portret van een
vreselijk land. (...) Bij elkaar vormen Van Casterens reportages
een vlijmscherp portret van het hedendaagse Nederland.’
- Bas Heijne in NRC/Handelsblad
-
'Een reeks jaloersmakende
reportages.' - Martin Sommer in De Volkskrant
-
'Joris van Casteren
heeft het kostbare talent zich te verbazen over het gewone.
En hij schrijft zijn verbazing verbazingwekkend mooi op. Ik
zie hem als coming man in de literaire tak van de Nederlandse
journalistiek.' - Gerard van Westerloo
-
'Voortreffelijke,
eigenzinnige analyse van de exotische Europese natie die Nederland
heet' - Geert Mak in De Journalist
-
'Het zijn interessante,
knap geschreven reportages die fragmenten van de ziel der natie
in kaart brengen. ' - Beatrijs Ritsema in NRC/Handelsblad
-
'Een niets ontziende
ode aan Nederland. ' - Adriaan Jaeggi in Het Parool