De man die 2,5 jaar dood lag

Een man ligt twee en half jaar dood in zijn huis voor hij gevonden wordt. Vijftien met zendertjes uitgeruste otters vechten om hun voortbestaan. Op station Lelylaan legt de bende van Hamidou het af tegen in Israel getrainde freefighters. Streng gelovige moslims tarten Martin Gaus met hun hondenfobie. Een West-friese bibliothecaresse bindt de strijd aan met de streekroman. En: het rijke leven in de armste wijk van Nederland.

In het laatste decennium is ons land onder invloed van immigratie, mondialisering en technologie ingrijpend veranderd. In zijn spraakmakende reportages gaat Joris van Casteren op zoek naar wat zich veelal aan het oog van de journalistiek onttrekt: de kleine Hollandse geschiedenissen, vaak hilarisch, soms tragisch, die te zamen een onthullend beeld opleveren van het nieuwe Nederland. Het zijn verhalen van hooggestemde verwachtingen en trieste resultaten, van de beste bedoelingen en jammerlijke mislukkingen.

Met een scherp oog voor het menselijke detail schetst Van Casteren een even ontnuchterend als ontroerend beeld van een land waarin mensen manmoedig proberen overeind te blijven tussen verleden en toekomst.


Reacties op
In de schaduw van Parnassus:

  • 'Prachtige, ironisch-poesche verslagen, een Hunter S. Thompson waardig.' - A.F.Th. van der Heijden in zijn toespraak bij de doop van het boek

  • 'De man die 2 1/2 jaar dood lag is een onweerstaanbaar liefdevol portret van een vreselijk land. (...) Bij elkaar vormen Van Casterens reportages een vlijmscherp portret van het hedendaagse Nederland.’ - Bas Heijne in NRC/Handelsblad

  • 'Een reeks jaloersmakende reportages.' - Martin Sommer in De Volkskrant

  • 'Joris van Casteren heeft het kostbare talent zich te verbazen over het gewone. En hij schrijft zijn verbazing verbazingwekkend mooi op. Ik zie hem als coming man in de literaire tak van de Nederlandse journalistiek.' - Gerard van Westerloo

  • 'Voortreffelijke, eigenzinnige analyse van de exotische Europese natie die Nederland heet' - Geert Mak in De Journalist

  • 'Het zijn interessante, knap geschreven reportages die fragmenten van de ziel der natie in kaart brengen. ' - Beatrijs Ritsema in NRC/Handelsblad

  • 'Een niets ontziende ode aan Nederland. ' - Adriaan Jaeggi in Het Parool